De vloot

Vanaf eind maart tot half november zijn de waterspeltakken van de Shawano’s, als het weer het even toelaat, op de Kagerplassen te vinden. Hier worden op spelenderwijs de beginselen van het zeilen bijgebracht, maar ook roeien en zwemmen kunnen op het programma staan. Hiervoor beschikt de groep over een grote vloot.

In de wintermaanden worden de boten uit het water gehaald en door de leden zelf onderhouden in onze eigen botenloods. De vloot bestaat uit de volgende boten:

Lelievletten

De Waterwelpen en Waterscouts maken gebruik van Lelievletten, het meest voorkomende boottype binnen Scouting. Met deze stalen boten is het mogelijk om zowel te zeilen, als te roeien en te wrikken. Deze boten zijn 5,60 meter lang, 1,80 meter breed, hebben een diepgang van 0,30 meter en beschikken over 12,15 vierkante meter zeiloppervlak. De vletten van de Shawano’s hebben elk een naam in het thema ‘rampen’, wat natuurlijk niet slaat op de zeileigenschappen van de groep. Ook is elke boot gemarkeerd met een eigen kleur, te zien op de bladen van de riemen en op het boeisel (de rode rand).

Lelievlet 1314 - WanhoopWanhoop
Bootnummer: 1314
Bouwjaar: 1991
Markering: Wit
Bijzonderheden: In het verleden was de Wanhoop altijd standaard de ‘Meidenbak’, tegenwoordig is dit niet elk jaar meer het geval.
Lelievlet 1435 - Mee DeeMee Dee
Bootnummer: 1435
Bouwjaar: 1998
Markering: Paars
Bijzonderheden: De Mee Dee hebben we in 1998 gekregen van de Rabobank. De officiële doop vond plaats tijdens de intocht van Sinterklaas van dat jaar.
Lelievlet 1660 - RecessieRecessie
Bootnummer: 1660
Bouwjaar: 2010
Markering: Zwart
Bijzonderheden: De Recessie is gebouwd in het kader van het project ‘Vletten op de Maas‘, waarbij leerlingen van technische scholen boten hebben gebouwd voor twaalf Scoutinggroepen. Onze vlet is gebouwd door leerlingen van CSG de Lage Waard uit Papendrecht.
Lelievlet 1729 - TsunamiTsunami
Bootnummer: 1729
Bouwjaar: 2014
Markering: Oranje
Bijzonderheden: Deze vlet zou in eerste instantie komen als vervanging binnen onze vloot. Door het gestegen aantal leden was dit echter niet mogelijk en is de Tsunami als uitbreiding bij de vloot gekomen.
Lelievlet 1743 - CrisisCrisis
Bootnummer: 1743
Bouwjaar: 2016
Markering: Groen
Bijzonderheden: De Crisis is de opvolger van de vlet met bootnummer 1329. De markering en de naam zijn overgenomen van de voorganger.

Titanic
Bootnummer: 1750
Bouwjaar: 2017
Markering: Blauw
Bijzonderheden: De Crisis is de opvolger van de vlet met bootnummer 1222. De markering en de naam zijn overgenomen van de voorganger. De boot beschikt over een motorsteun, zodat deze ook gebruikt kan worden als de sleper niet beschikbaar is.

Lelieschouwen

Op het moment dat de leden de Waterscouts zijn ontgroeid en de overstap maken naar de Waterexplorers, hebben ze vaak al heel wat jaren in de Lelievlet achter de rug en wordt het tijd voor een boottype met meer uitdaging: de Lelieschouw. Dit boottype is iets groter (6,00 meter lang en 1,80 meter breed) en heeft iets meer zeiloppervlak: 16 vierkante meter. Schouwen zijn platbodems, waarbij de grote houten zijzwaarden zorgen dat de boot op koers blijft. Deze boot vereist meer samenwerking om deze goed te laten zeilen dan de Lelievelt. De namen van de schouwen passen binnen het thema van de namen van de Lelievletten, maar dan op een eigenwijze manier geschreven.

Lelieschouw 25 - FiejaskooFiejaskoo
Bootnummer: 25
Bouwjaar: 1950
Bijzonderheden: In 1997, het tweede jaar dat de Waterexplorers (toen nog Wilde Vaart geheten) bestond, pasten de groep niet meer in één schouw. Daarom is ervoor gekozen om Lelievlet 178 te ruilen met een groep in Limburg voor deze schouw.
Lelieschouw 29 - ChaoticaChaotica
Bootnummer: 29
Bouwjaar: 1950
Bijzonderheden: Deze schouw is ten tijde van de oprichting van de Waterexplorers (toen nog Wilde Vaart geheten) gekocht in 1996.

Motorboten

Vanaf ons clubhuis langs de Ringvaart moeten we elke zaterdag twintig minuten varen naar de Kagerplassen. Omdat de wind niet altijd gunstig staat, hebben we eigen motorboten die de vloot op sleeptouw kan nemen. Ook worden deze boten ingezet voor de veiligheid op het water en om de groep op de kamplocatie te krijgen.

Sleepboot - GangmakerGangmaker
Bouwjaar: 2009
Bijzonderheden: Na jaren lang acties te hebben gelopen en fondsen en sponsors te hebben geworven, kon in 2008/2009 dan eindelijk een sleepboot worden gebouwd welke volledig aan onze wensen voldeed.
Deze boot van 7,50 bij 2,50 meter is groot genoeg om zo’n 50 personen mee te nemen aan boord en de 60 pk Solé dieselmotor zorgt voor voldoende kracht om de hele vloot vooruit te slepen.
Op zaterdag 16 mei 2009 is de boot officieel te water gelaten en gedoopt. Hierbij is ook de naam onthuld, welke in het kader van een prijsvraag is bedacht door Amélie, die op dat moment lid van de Bevers was.
Motorvlet - DisasterDisaster
Bouwjaar: 1961 (omgebouwd naar motorboot in 2011)
Bijzonderheden: Tot 2010 heeft deze Lelievlet dienst gedaan als zeilboot. Doordat we in dat jaar de Lelievlet Recessie kregen en de Waterexplorers eigenlijk ook een motorboot konden gebruiken, is besloten deze boot om te bouwen tot een motorvlet: de zwaardkast en mastkoker zijn verwijderd en in het achterdek is ruimte gemaakt voor een buitenboordmotor.

Historie

In de historie van de Shawano’s hebben we inmiddels ook van twee boten afscheid moeten nemen:

Geen foto beschikbaarStorm
Bootnummer: 178
Bouwjaar: 1961
Bijzonderheden: De Storm was één van de eerste Lelievletten die de Shawano’s in eigendom hebben gehad. In 1997 is deze geruild met een groep in Limburg voor de schouw Fiejaskoo. De boot vaart momenteel nog steeds, bij een Scoutinggroep in Boxmeer, onder de naam ‘Dhungess’.
Sleepboot Neeltje JacobaNeeltje Jacoba
Bouwjaar: Onbekend
Bijzonderheden: In de eerste jaren van de Shawano’s is de sleepboot Neeltje Jacoba aangekocht. Een open vlet, waar later een 55 pk Fiat dieselmotor is ingebouwd. Ondanks dat de boot en de motor oud waren en daardoor nogal eens voor reparatie aan de kant lag, en de boot niet zelfstandig met een sleep over groter water kon varen, hebben we toch altijd een hoop plezier van deze boot gehad.Toen in 2009 de Gangmaker te water werd gelaten, is de Neeltje Jacoba verkocht aan particulieren. Momenteel vaart de boot nog steeds over de Ringvaart en op de Kagerplassen, maar nu onder de naam ‘Vlet XL’.
Lelievlet 1222 - TitanicTitanic
Bootnummer: 1222
Bouwjaar: 1988
Markering: Blauw
Bijzonderheden: Deze boot is gebouwd door gedetineerden in een reïntegratietraject en is in het begin van de jaren ’90 in het bezit gekomen van de Shawano’s. In 2017 is de boot verkocht aan Scoutinggroep de Oude Tip in Maasbracht.
Lelievlet 1329 - CrisisCrisis
Bootnummer: 1329
Bouwjaar: Onbekend
Markering: Groen
Bijzonderheden: De Crisis is in 1992 overgekocht van een particulier, in dat jaar is ook pas het zeilnummer aangevraagd. In 2016 is deze vlet verkocht aan een bedrijf, waarna de vlet met bootnummer 1743 de opvolger is geworden.