Waterscouts Volvo Ocean Race – Kagerplassen weekendkamp

Na het overvliegen zijn er bij de waterscouts veel nieuwe gezichten te bekennen. Om deze gezichten snel op  te nemen in de groep, is er begin november een weekendkamp gehouden.

Op vrijdagavond werd gestart met een spectaculair spel, namelijk het schimmenspel. Hierbij was het voor één iemand de taak om achter een scherm een krantenkop uit te beelden, terwijl de rest van de bak het antwoord moest raden. Met goede antwoorden werden punten verdiend. De bakken met de meeste punten, de 1435 en 1660, zouden de volgende dag met een voorsprong beginnen aan het volgende spel.

Omdat het tijdens het spel veel werd stilgezeten, was het daarna tijd om de benen te strekken. Door met behulp van coördinaten en een GPS de weg te zoeken, werd er een avondwandeling gemaakt.

Aan het begin van de zaterdagochtend werd iedereen wakker gemaakt om een heerlijk ontbijtje te eten. Na het ontbijt was het tijd om de zeilspullen te pakken. Deze dag zou er namelijk gestreden worden in de Volvo Ocean Race – Kagerplassen edition. Tijdens deze editie is het belangrijk om als team in balans te zijn. Goede zeilskills moeten afgewisseld worden met navigeren en snelheid in de boot op- en aftuigen. Op elke boot was er ook een communicator nodig. Door middel van een raceverslag wordt het duidelijk hoe het er aan toe gaat op zo’n boot. De volgende verslagen zijn daaruit voortgekomen:

1435; Angela, Yoek, Roos, Daan, Siebe en Jacco

Wij deden vandaag met de 5 boten de Volvo Ocean Race. De 1660 en onze boot hadden een voorsprong van twee en een halve minuut, doordat wij gisteravond het spel hadden gewonnen. De 1660 ging als eerste weg van de kade. Wij gingen als tweede weg. Doordat wij vergeten waren het zwaard in te doen, belandden we aan de overkant al in het riet. Nadat we erachter waren gekomen dat het zwaard het probleem was, kwamen we snel uit het riet weg. We volgden de 1660 hierna op de hielen. Ondertussen hadden wij nog wat problemen met de grootschoot, die niet helemaal goed zat. Hierdoor kwam er een achterstand op de 1660. Door in te lopen, kwam er een kleine strijd tussen de boten. Na een kleine aanvaring met de andere boot, kwamen wij op voorsprong. De voorsprong op de andere boten werd ondertussen steeds groter. Wij voeren lekker door, richting de brug. Daar eenmaal aangekomen lieten we de zeilen zakken en de mast plat gelegd. Door tegen wind in te wrikken, werd de andere kant bereikt, om daar vervolgens de boot weer zeilklaar te maken.

Na de brug moest er een klein stukje opgekruist worden met korte slagen. Eenmaal op de Dieperpoel ging het sneller. Er was goede wind. Met een muziekje en een gezellige sfeer in de boot gingen we snel over het water. Rond kwart voor drie kwamen wij als eerste aan bij Boterhuiseiland, waar de leiding al lag te wachten. Na een pitstop, mocht er een halfuur later weer verder worden gegaan. Intussen hadden de andere boten ook Boterhuiseiland bereikt.

Op de terugweg hadden wij voor de wind, dus kwam er eindelijk een eind aan het opkruisen. Met wat grappen en dollen kwamen we weer bij de brug aan. Nog geen teken van de andere boten te bekennen. Weer wrikkend onder de brug door. Dit keer was het minder zwaar, doordat de wind niet tegen werkte. Eenmaal onder de burg door zagen we de 1222 die Lennard hadden afgezet bij het gemaal. Achter de 1222 kwam een grote boot aan, dus we moesten even wachten voor we weer bij de kant weg konden.

Met een mooie lucht op de achtergrond zeilden we het laatste stuk naar het clubhuis. De 1222 was er al, maar toch lagen onze spullen eerder op de kant, waardoor wij uiteindelijk de winnaars van de Volvo Ocean Race waren!

1660; Isa, Auke, Fleur, Jesper, Lisa, Odessa

Gelijk na de start zijn we begonnen met opkruisen, omdat we tegenwind hebben. Na als eerste van de steiger weg te varen, haalde Angela ons in tijdens het opkruisen. Na een klein deukje opgelopen te hebben in de boot, gaat het opkruisen verder goed en Auke die achter het roer zit is trots. Tijdens de race hadden wij de volgende taakverdeling:

• Auke: Zeilen
  • Jesper: navigeren en zeilen
  • Odessa: zat aan het fok en zeilen
  • Lisa: goed concentreren en zeilen
  • Fleur: Zeilen en het een beetje koud hebben
  • Isa: zeilen.

Uiteindelijk hebben wij niet gewonnen, maar wel ons best gedaan. Het was een lange dag, dus iedereen is wel een beetje moe.

1329: Gert, Stefan, Koen, Menno, Julian, Thijs

Door een spel dat wij de vorige avond gespeeld hadden, hadden wij een achterstand van twee en een halve minuut. Toen de Volvo Ocean Race voor ons van start ging, hadden wij een zeer blitse start. Alles ging goed, totdat de 1314 in de buurt kwam.

Toen we uiteindelijk klaar waren met opkruisen in de ringvaart en de brug achter ons hadden, konden we eindelijk lekker gaan zeilen. Vanaf dat moment ging alles goed. We hebben ons zeer vermaakt en zijn gelukkig niet als laatste bij Boterhuiseiland aangekomen.

Voordat we weg mochten bij Boterhuiseiland, was er door de leiding een broodje knakworst geregeld. Dit was dus een zeer goede pitstop. De terugreis van Boterhuiseiland tot de brug ging vrij vlotjes. Er zijn geen problemen ontstaan. Toen we weer bij de steiger aanlegden waren we eindelijk terug en klaar voor het avondeten.

1314; Jesper, Martijn, Jelle, Frans, Lars, Matthijs

De boots heeft het voortouw genomen tijdens het hijsen. Nadat dit achter de rug is vertrokken we. Als derde. Door het opkruisen zijn we heel vaak overstag gegaan. Tijdens het zeilen is er tijd voor een interview met Jelle, die het fok bedient. Lars is tijdens het zeilen erg fanatiek vandaag, terwijl Frans het wat rustiger aan doet. Terwijl de 1329 sleepjes probeert te regelen bij ander boten, varen wij hen voorbij. Na een vermoeiende dag, zijn we uiteindelijk weer aangekomen bij de steiger.

1222: Lennard, Pleun, Luka, Jasper, Gijs, Lisanne

Het optuigen ging snel vandaag, Vandaag staat er een harde wind, maar koud is het niet. Door het vele opkruisen naar de Kaag is er vandaag veel “Klaar om te wenden, ree, bak, fok over” geroepen. Lennard zeilt, Luka doet het fok. Later wordt dit afgewisseld.

Nadat alle boten weer aan de steiger waren aangemeerd, en de Volvo Ocean Race ten einde was, kon meteen worden door gegaan met het diner. Deze avond stond Mexicaans op het menu, namelijk wraps. Na de wraps werd het avondeten afgesloten met pudding!

Hierna is gezamenlijk alles opgeruimd, waarna iedereen moe maar voldaan weer naar huis ging.